Monday, March 10, 2014

THE WORLD'S BEST CHOCOLATE CAKE-TO DIE FOR!


Assalammualaikum.

Wah! penasaran sungguh dengan nama kek ni kan? Penasaran jugak lah kalau ada sesiapa yang tunggu resepi ni setelah aku tayangkan beberapa minggu yang lalu.

Cuma nak bagi tau resepi ni aku dapat dari blog Azie  atau aku panggil dia Azie Sedap sebab semua resepi2 yang dia kongsikan akan dilabel sebagai resepi yang sedap, tersedap, sangat sedap dan sedap dan sedap. 

Resepi asal dari SINI. Tengoklah macam2 komen tentang kek ni. Semuanya best2, great, awesome! Semuanya komen yang sedap2. Nak tau sedap ke idak cubalah sendiri. Aku guna resepi ni untuk setiap tempahan kek coklat aku. 

Sebelum tu nak cerita sikit tentang kek ni. Sebenarnya aku nak hias kek ni dengan coklat Kit-Kat kat kelilingnya buat macam pagar2 tu dan letak coklat panned almond dari brand Milton ni atasnya. Nak jadikan cerita bila aku tengok tak de satu pun coklat kit-kat dalam peti ais yang tinggal memang rasa marah jugak lah dengan budak2 ni yang semuanya hantu coklat! Agaknya dorang 'melting' tengok kit-kat tu lama dalam peti ais tak digunakan atau dorang ingat aku tak jadi gunakan kit-kat tu so habis lah kena tibai. Nak marah pun anak sendiri kan! Ini lah jadinya kejadian hiasan kek ni. Main curah2 je coklat untuk lepaskan perasaan! Tapi kan..cam cantikkk je kejadian kek ni. Berseni gitu. Tu lah kan..ada hikmahnya.





C&P dari blog Azie.
Resepi asalhttp://www.bestmoistchocolatecakerecipe.com/



Bahan-bahan : 
2 cawan tepung gandum
2 cawan gula 
3/4 cawan serbuk koko Hershey's
2 tsp soda bikarbonat
1 tsp baking powder
2 biji telur saiz A
1 tsp garam
1 cawan buttermilk 
1 cawan Mazola vege oil 
1 1/2 tsp vanilla extract
1 cawan air mendidih (boleh letak coffee/nescafe) 

Cara Penyediaan : 
Panaskan oven pada suhu 300 F (lebih kurang 150 C) untuk membakar secara perlahan (slow baking).

Lenser loyang 9 x 12 dengan oil dan tabur dengan sedikit tepung.  Saya guna 10 x 10. Atau lapik loyang kek dengan kertas kalis minyak.

Masukkan semua bahan di atas kecuali air mendidih ke dalam mixing bowl.
Putar pada kelajuan sederhana selama lebih kurang 1 minit. Perlahankan kelajuan, masukkan air mendidih sambil terus diputar. Naikkan pada kelajuan sederhana dan teruskan memutar hingga sebati. 
Tuangkan ke dalam loyang. Bakar selama 1 jam atau sehingga kek masak sepenuhnya. Jika cup cake, dalam 22 - 23 minit dan pastikan menggunakan cawan kertas cup cake.




Cucuk kek dengan lidi atau pisau. Sekiranya pisau atau lidi yang dikeluarkan bersih, maknanya kek telah masak. Sekiranya terdapat adunan kek yang masih basah melekat pada pisau atau lidi, bakar lagi kek dengan tambahan masa 5 minit dan uji lagi selepas itu sehingga kek masak sepenuhnya.

Sejukkan kek sebelum dinikmati atau dihias.





Last but not least...Pray for MH370 yang masih lagi hilang dengan penuh misteri. Semuga semuanya selamat. Misteri itu rahsia Allah.



No comments:

Post a Comment