Tuesday, March 4, 2014

SEHARI DI AKADEMI CHEF AMER.


Assalammualaikum. Salam manis.

Sejuk kita hari ni? Hujan dah mula turun di sini semenjak petang semalam dan bersambung hingga ke pagi tadi. Rindu sangat dengan hujan. Nasib baik air dicatu tak kena kat tempat aku. Kalau tak,  ada alasanlah nak mandi hujan!.

Ini cerita minggu lepas. Dah lama mengidam nak ikut serta ke kelas masakan chef tersohor ni. Sejak tahun lepas lagi. Bila keluar jadual tahun ni cepat2 booking kelas2 yang dah lama aim.

Sebelum ni awal bulan 2 hari tu aku ikuti kelas kek commercial 1 tapi tak update dalam blog. Hari ni terajin pulak lah nak update kelas western food ni. 

Pada sesiapa yang belum mengikuti apa2 kelas dengan Chef Amer memang aku sarankan sangat2 pergilah. Memang berbaloi2! Chef ni tak lokek ilmu. Tanya apa saja kemusykilan dia boleh bagi jawapan tapi jangan terperangkap dengan jawapan yang tak logik. Chef ni suka bergurau. Siapa yang dah pergi tahulah. Dia juga tak lokek nak kongsikan barang2 yang digunakan, mana nak dapat, berapa harga nak letak kalau untuk jual dan macam2 lagi lah. Juga tak lokek dengan makanan yang sedap2 time breakfast dan lunch. Superb! Dapat ilmu, kenyang perut dan paling penting harga kelas berbaloi2. Hari tu dia ajar 13 resepi tapi dapat lagi satu resepi free jadinya 14 resepi. Pada kelas yang sebelumnya (Sabtu) maaflah ye...rezeki kita orang.

Bukan chef saja yang tak kedekut ilmu tapi krew2 dia pun sama. Aku dapat resepi hot chocolate yang sangat sedap dari krew yang sediakan hot chocolate masa kelas kek bulan lepas. Insyaallah nanti aku cuba dan boleh share sama2...insyaallah ye.

Jom intai2 kelas chef Amer di Akademi Chef Amer di Jalan Kg. Jawa Klang. Resepi..? maaf ye resepi berbayar. Chef kata kalau post kat internet nanti tak jadi, tak sedap orang salahkan dia. Kalau belajar di kelasnya kita lebih faham dan tahu nak adjust atau ada alternatif lain seperti yang diberitahu dalam kelas dengan lebih detail. Pergi menuntut sendiri lagi berkat dan diberkati. Eksklusif you!







Brucetta pembuka selera. Boleh bawak gi moreh bulan puasa ni.



seperiuk besar bolognese sos yang sedap. Lain dari yang lain. Tak mainlah..buka tutup, panaskan dan curah.






Chicken chop dan lamb chop yang diperap dengan perapan yang istimewa.








sedia untuk dihidangkan.







Baked macaroni yang super duper melimpah ruah.




Spaghetti Bolognese yang sedap! Memang lain sangat dengan yang selalu aku makan.



Spaghetti Aglio E Olio yang tersedap!





Spaghetti Carbonara yang sedap giler! so creamy..!





Fresh Garden Salad. Terasa ke 'freshannya' hingga badan rasa fresh kembali walau pun waktu tu dah hampir jam 6.00 petang. Sosnya ummphhh!...

 


terkejut sekejap sebab..




rasa macam press confrence!...uhuk!




antara peserta lelaki yang hadir. Muda2 lagi dah ada semangat nak berjaya.




Adik ni tokeh western food dari Skudai. Tak sempat nak tanya nama. Muka ada iras2 Sein Ruffedge tu yang camera aku cepat je nak snap gambar dia. Lepas ni mesti laris western food dia ni... tokeh handsome, masakan sedap!..fuh!...2 kali berbaloi2...hihihi...




Kalau lepas ni ada gambar2 western food without resepi tu faham2 je lah ye. Kecuali lah aku menderhakakan resepi tu.

Harap2lah..

Bye.


4 comments:

  1. Whaa.. naakk! nampak sedap semuanya..

    ReplyDelete
  2. wahh zila x smpt nk attnd clas nie..msti best.

    ReplyDelete
  3. bila lagi chef amer nak buat kelas tahun 2016 ni?

    ReplyDelete
  4. Saya dari Sabah teringin sangat nak mengikuti kelas cief Amer ni, bolih email saya utk kelas tahun 2016. kamariahyassin@hotmail.com atau
    k_yassin1@hotmail.com
    Sya kira nak kumpul lawan2 dari sini dan pergi ramai2. Terimakasih.

    ReplyDelete