Friday, November 28, 2014

ROTI SARANG LEBAH...ADUH! SAKITNYA.

Assalammualaikum.

Jumaat yang barokah. Semoga ketenangan terus bertamu di hati.





Roti ini aku buat pada satu hari yang amat menyakitkan. Bahu bagai terbeban. Otak serabut dan darah tinggi pun naik. Sakit bila kepercayaan kita dirobek. Lagi sakit dari disengat lebah.

Tak mahu terus berpanjangan aku cuba terapi hati dan diri dengan cara aku. Memasak dan mencuba resepi baru. Terasa lapang minda bila fokus pada roti ini dan lega melihat roti berkembang naik. Terlupa seketika beban yang digalas. 




Ada banyak resepi roti ini di blog2 masakan dan lebih kurang sama. Resepi ini dah lama aku simpan. Ambil sana, sini sikit dan jadi satu resepi. 


  
 aku cuma ada almond slice sahaja untuk taburan di atasnya.

Resepi roti aku guna resepi dari FB Anie Japri yang dikatakan sangat lembut. Memang betul! Roti ini sangat lembut dan gebu. Macam kapas pun ada. Rasa macam tak percaya aku dapat hasilkan roti selembut ini. Sos Butterscotch pula dari blog Madiha. 

Untuk roti ini aku gunakan bread maker (BM). BM aku ini dari jenis Noxxa. BM cum conventional oven. Sangat memudahkan. Kalau BM lain ikutlah cara BM masing2 ye.




ROTI LEMBUT GEBU.
Sumber : FB Anie Japri dan Madiha

Bahan2.
500gm high protein flour (aku guna tepung gandum)
250ml air sejuk dari peti ais
1 biji telur
30gm susu tepung
80gm butter@margerin (aku guna Planta)
85gm gula
1sk garam
11gm yis (1 paket)
Bijan hitam, almond slice, sunflower seed atau apa2 sahaja jenis kekacang.


                                    

Cara2.
Masukkan semua bahan cecair ke dalam BM. Masukkan bahan2 kering dan set BM kepada Dough no. 10. Selepas 10 minit buka pintu oven dan ratakan adunan yang tertinggal ditepi mangkuk BM. Masukkan semula mangkuk adunan dan biarkan BM menguli hingga selesai. Apabila adunan sudah mengembang keluarkan dan masukkan dalam bekas yang sesuai. Tumbuk2 doh untuk membuang angin dan bentukkan bulat2 sebesar buah langsat dan susun di dalam loyang.
Biarkan doh mengembang sekali lagi. Sapu doh dengan susu segar dan taburkan kuaci, almond dan bijan hitam.
Bakar pada suhu 150-160 selama 30 minit dan kekuningan. Setelah masak keluarkan dan sapu roti dengan margerine masa panas2.
Curahkan sos butterscoth bila menghidang.





Cara 'mengetatkan' doh...hihihi...pinjam jap ayat En Ross. Buat macam gambar di atas. Golek2 atau pusing2kan doh yang dalam 'gua' yang dibentuk dengan tangan tu. Golek2 sampai jadi licin.


Sos Butterscotch
Bahan2
1/2 cawan brown sugar
1/2 cawan whipping cream atau susu cair
25gm butter
sedikit vanila dan garam

Cara2.
Cairkan butter. Masukkan gula perang dan kacau hingga gula larut dan berbuih.
Masukkan cream dan garam. Kacau perlahan2. Akhir sekali masukkan vanila dan tutup api. Sejukkan sos.


Tips ***
Adunan agak lembik. Sapu tangan dengan minyak ketika membentuk roti.
Jika tiada susu segar boleh gantikan dengan susu tepung yang dibancuh dengan air untuk menyapu permukaan doh. Pastikan susu itu tidak terlalu pekat. Biar agak cair sedikit. Jika pekat permukaan roti akan cepat perang dan agak gelap. 
Sos hendaklah disediakan awal supaya sejuk dan agak pekat jika hendak memakan roti panas2 setelah dimasak. 






Permisi.




6 comments:

  1. Ita..cheq da mcm selalu guna resepi roti ni kalau nk meroti...memg lembut bangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...yg lain patut cuba. Sama2 kita memanjangkan ilmu ini. Semoga diberkati.

      Delete
  2. Cik Ta, lembut lembut kan hati selembut roti sarang lebah ni ..
    Ujian ni kadang kadang jadikan kita lebih tabah ...
    Doa dari sini ... semoga semuanya ok ok .. Jom kita minum dulu!!!

    ReplyDelete
  3. Lupa nak cakap, nanti boleh linkkan blog Cik Ta ni bila ada yang tanya mcmana nak mengetatkan doh tu sebab ada ilustrasi.. hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...buat saya ketawa dan tersenyum.

      Delete