Tuesday, December 23, 2014

FONDANT CAKES...akhirnya!


Assalammualaikum. Salam manis. 

Bulan Disember bulan pernikahan. Selamat berbahagia untuk semua pasangan pengantin di luar sana.




Teruja sangat nak share something sweet kat blog ni. Taraa...ini lah project last week yang sangat mengujakan.




Setelah bertungkus lumus, berdebar-debar, membanting tulang 4 kerat sampai sakit2 bahu akhirnya kata2 syukur   alhamdulillah terucap jua. Bukan senang nak merealisasikan impian orang. Menggalas amanah dan harapan supaya hasil kerja kita dapat memeriahkan dan menyerikan majlis mereka.






Aku rasa setiap blogger2 masakan dan bakers kat luar sana mempunyai perasaan yang sama dengan aku. Bukan pujian yang diharapkan tetapi lebih kepada memberikan senyuman dan kenangan yang manis untuk semua orang yang terlibat. Menghadapi risiko cacian dan makian bila hasil kerja kita tidak seperti yang diharapkan haruslah sudah bersiap sedia menerimanya.





Kek hantaran adalah kek carrot dan 3 tier wedding cake order dari BFF Suzana Manan untuk anak saudaranya Zarith Sofia. Suzana sahabat dari Form 1 sampai sekarang. Sudah 30 tahun lebih masa berlalu.





Dari mula menyediakan kek hingga menghiasnya bibir tak henti2 berselawat dan berzikir agar segalanya dipermudahkan dan harapan orang menjadi kenyataan. Kek menjadi penyeri majlis yang manis. Alhamdulillah..akhirnya Allah makbulkan.





3 tier wedding cake ini yang terberat dan terbesar yang pernah aku buat. Nak menyalut kek yang paling besar dan tinggi hampir 6 inci memang sangat2 mencabar. Hampir 2 kg fondant diperlukan untuk kek buah seberat hampir 5 kg ini. Kek yang tengah adalah kek coklat dan yang paling kecil kek Red Valvet.




Suzana dan suami Azman.






 

Inilah hasil kerja seorang aku yang baru belajar 'bertatih' dalam seni pembuatan kek khasnya kek fondant yang hanya bergurukan Mr google dan terima kasih untuk blogger yang sangat merendah diri dan baik hati ini Azlita Masam Manis yang sangat2 membantu aku dalam menyediakan kek fondant. Semoga Allah membalasnya dengan sesuatu yang sangat manis.



Ini pula kek hantaran untuk Ameera dan pasangannya Afrizal yang telah selamat diijab kabulkan pada 21 Dec yang lalu. Minggu ini Meera bertandang ke rumah pengantin lelaki di Pontian. Meera anak sahabat aku juga Kak Ramona yang aku kenali melalui dunia masakan ini 20 tahun yang lalu.















Ini pula adalah gambar dari FB Rahiza sahabat yang menempah kek yang lalu untuk majlis pernikahan saudaranya.









Terima kasih untuk rakan-rakan yang memberi kepercayaan pada aku. Segala kekurangan minta dihalalkan. Yang baik itu segalanya dari Allah swt dan yang jahil serta khilaf itu adalah aku.








3 comments:

  1. Mashaa Allah.... Bangga dengan pencapaian kau. Kalau buat gubahan bunga ni mesti klas! Cantik bangat!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Yan. Awat tak manja dah?.
    Tunggu turn anak2 kita lak.

    ReplyDelete