Tuesday, December 16, 2014

BASKET WEAVE...menganyam impian.


Assalammualaikum.

Minggu yang sangat memenatkan. Terkejar ke sana sini untuk menyiapkan tempahan kek ini. Nampak mudah tapi leceh dan lelah sebenarnya bilamana ada bahan yang tertinggal yang diperlukan disaat akhir. 

Alhamdulillah...akhirnya menarik nafas lega bila 2 biji kek ini dapat disiapkan dalam jangka waktu yang ditetapkan. Kemas cepat2 untuk balik kampung merewang di rumah Along pula untuk kenduri pertunangan Shasha. 






Walaupun kek fondant nampak mewah tapi masih ramai yang meminta kek yang diselaputi buttercream untuk menjadi penyeri di majlis bersanding. Syukur sangat bila warna kuning yang diadun menjadi hampir sama dengan tema majlis. Untuk kek 2 tingkat tempahan dari jiran blok bawah Kak Ani@Mak Aji untuk majlis persandingan anaknya. Dia cuma bagi kek dan warna yang dikehendaki dan design is on my own. Ikut senang Ita lah katanya. So...dengan senang hatilah aku buatkan basket weave ni yang aku rasa sangat sesuai untuk majlis yang istimewa itu.





Kedua-dua kek adalah Russian Black and White cake (RBNWC). Untuk bahagian bawah aku buat dua adunan dengan saiz 9 inci untuk dapatkan kek yang tinggi. Bila dah siap layer dan dibalut buttercream keknya menjadi setinggi hampir 5" dan nampak besar sangat! Berat lebih kurang 4kg. Takut kek tergelincir aku letak 'pasak' di dalamnya. 

Kek bahagian atas bersaiz 7" tapi bila dah siap jadi besar macam 8". Berat pun hampir 2 kg. 





Untuk kek yang ini aku guna resepi dari Azie Kithen untuk chocolate cakenya. Kek coklat boleh guna mana-mana resepi yang anda sukai. Cuma filling coklat dan cheese aku masih guna resepi yang sama.


Best Moist Chocolate Cake Ever
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
3/4 cawan serbuk koko Hershey's
2 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder (opsyenal)
2 biji telur saiz A
1 sk garam
1 cawan buttermilk
1 cawan Mazola vege oil
1 1/2 sk vanilla extract
1 cawan air mendidih (atau 1 cawan air coffee/nescafe)

Cara Penyediaan : 
Panaskan oven pada suhu 300 F (lebih kurang 150 C) untuk membakar secara perlahan (slow baking).

Lenser loyang 9x13" dengan minyak dan tabur dengan sedikit tepung.  Saya guna 10x10. Atau lapik loyang kek dengan kertas kalis minyak.

Masukkan semua bahan di atas kecuali air mendidih ke dalam mixing bowl. Putar pada kelajuan sederhana selama 1 minit, sebelum dimasukkan air panas atau air nescafe panas. Putar sehingga adunan sebati.

Tuang dalam loyang dan bakar selama 1 jam atau sehingga masak. Keluarkan dari oven dan sejukkan.






Untuk resepi penuh RBNWC boleh klik sini





Ini pula kek hantaran bakul putih untuk pertunangan Shasha anak Along yang berlangsung dihari yang sama. Memang lenguhlah tangan sebab buat design ni leceh dan ambil masa sikit tapi bila dah siap rasa puashati. Keknya adalah kek favourite aku Red Valvet!





Untuk minggu ni pula akan bergelut dengan fondant. Insyaallah semuga semuanya dipermudahkan. Doakan semuanya berjalan lancar. Bahu dah rebeh dua-dua belah ni!



2 comments: