Tuesday, May 21, 2013

NASI LEMAK TUMIS KUNING

Salam Bahagia..






Nasi lemak lagi. Sebenarnya aku memang tengah nak mengumpulkan beberapa versi resepi nasi lemak dan lain2 nasi untuk dijadikan koleksi di sini.

Setiap kali cuba memasak resepi baru hati rasa tak sabar dan tak tertahan2 nak melihat dan merasai hasilnya. Seronok tau kalau kita rasai hasilnya yang tak sama seperti yang dilihat melalui gambar.

Anak2 adalah pengkritik/pengomen tanpa gaji yang paling telus. Anak2 aku dari usia yang berbeza2 menjadikan komen yang diberikan boleh diterima dan digunapakai. Budak2 ni ikhlas. Kalau sedap kata sedap. Kalau tak sedap siap bagi idea campur itu ini lah nak bagi sedap.

Mula2 aku hidangkan Nasi Lemak Tumis ini ada yang ingat aku buat nasi minyak sebab warnanya kekuningan. Bila dah rasa...hrrrmmmmmmmmm....!!! sedapnya! Itu reaksi pertama aku bila nasi lemak menerjah ke mulut. Sampaikan aku makan nasi lemak ni berulang2 tiga kali untuk satu hari!. Percaya tak?

Bila lihat resepi aku bayangkan rasanya lain sedikit dari nasi lemak biasa sebab ianya ditumis. Rupa2nya rasanya lagi sedap bukan sahaja sebab ditumis tapi penambahan halba menjadikan rasa nasi lemak ini seperti nasi dagang!.Kali ini aku mengggunakan beras Basmathi lebihan dari buat Nasi Kari ari tu. Agaknya kalau menggunakan beras wangi Sunwhite yang seperti jiran aku Yenni gunakan tentu akan rasa betul2 macam nasi dagang. Beras wangi jenis ini agak melekat2 ala2 pulut bila dah dimasak. Beras wangi lain tak tau lah sebab aku jarang masak gunakan beras wangi. Aku guna beras tak wangi, beras murah biasa2 jerk.





Untuk bahan2 sampingan lain ikut selera masing2lah. Anak2 aku lebih menyukai telur mata dari telur rebus. Next time mungkin aku nak gabungkan nasi ni dengan kari ayam sebab rasanya yang macam nasi dagang tu lebih sesuai makan dengan lauk yang berkuah. 

Ok. Resepi ni dapat dari blog mamasya yang resepinya dipanjangkan dari resepi Jun@MYR. Mamasya buat warna kuning tapi kak nor buat warna hijau di sini.  Kaler je beza tapi dua2 pun sedap! Sukatan air beras ikut jenis beras yang  anda gunakan.

NASI LEMAK TUMIS KUNING

Bahan2.(5-6 orang)
3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2 sb halba
1 cm halia-dihiris halus
1 helai daun pandan
1 batang serai - dititik
2 biji bawang merah - dihiris
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi
garam secukup rasa
sedikit serbuk kunyit *
pewarna kuning         * aku tambah

Cara2.
Tumis kedua2 minyak. Tumis bawang dan halia hingga wangi.  Masukkan air dan santan. Biarkan mendidih hingga pecah minyak. Masukkan beras, halba, serai, daun pandan, serbuk kunyit dan garam. Masak seperti masak nasi lemak biasa. Bila telah kering sedikit tompok2kan warna kuning di atas nasi. Gaulkan semula bila nasi sudah betul2 masak dan kering. Hidangkan bersama sambal tumis, timun, kacang tanah dan ikan bilis.






Btw, cuti sekolah dah nak bermula hujung minggu ini. Hubby dah siap2 service kereta nak balik kampung dia. Balik Melaka. Lama dah tak balik. Rindu asam pedas Kak Shima. Dah terasa2 ais krim soda Long Chan. Sedapnya sate perut Muar. Kali ni plan nak ke atas sikit dari Muar. Nak singgah ke Batu Pahat jalan2 cari makan. In sya Allah..semuga semuanya beres dan lancar seperti yang dirancang. Jangan jadi macam dulu lagi.








Got to go. Selamat bercuti. Permisi.





No comments:

Post a Comment