Wednesday, May 8, 2013

KEK COKLAT - JANJI DITEPATI.

Assalammualaikum.

Lama sangat bercuti dari berblog buatkan rasa melesss sangat nak update blog. Tapi demi janji nak letak resepi Kek Coklat ni aku tepis terajang perasaan malesss tu. Kalau dah berjanji harus wajib ditepati. Jangan jadi munafik. Janji2 kosong. 

Sebenarnya aku dah siap draftkan resepi ni cuma nak edit sikit dan publish minggu lalu. Tiba2 ada 'Mr Bizi' datang dengan tidak semena2 dan juga internet down menjadikan entry ini tertangguh lagi.

Beberapa hari lalu selesai sudah rakyat Malaysia menunaikan hak dan kewajipan di dalam memilih pemimpin dan kerajaan untuk tempoh 5 tahun mendatang.

Puashati dengan keputusannya? Mana mungkin kan, selagi bernama manusia pasti ada yang rasa jengkel, tidak puashati dan bermacam2. 

Walaupun BN masih mengekalkan penguasaannya tapi aku rasa sedikit sedih, sesal dan terkilan. Bukan sebab BN menang tapi sebab perpecahan bangsa Melayu yang semakin ketara. Bayangkan untuk 5, 10 tahun lagi macamana? Lihat sahaja orang Cina yang semakin kuat ikatan perpaduan mereka dengan bertambahnya kerusi DAP pada PRU 13 ini. Alahai...bukan malesss aku nak sambung cerita pasal ni tapi   satu sahaja aku nak tulis...JANGAN MELAYU HILANG DI DUNIA. (ada arti ka?)

Ok..back to resepi. Resepi ni pernah aku sharekan di sini anugerah terindah. Resepi yang sangat mudah, simple dan senang nak buat. Yang empunya resepi Fendi Myresepi yang popular tu. Dulu2 aku memang sign up dengan Myresepi ni tapi lama2 tak jenguk sampai lupa langsung password nak login nak gebang2 dengan ahli2 yang lain. Kalau cari resepi ni di sana anda boleh tengok bukan main panjang lebar, berjela2 komen2 yang memuji kesedapan kek ini. Rasanya komen aku pun masih ada di sana. 

Untuk sifu2 masakan resepi ni sangat enteng tapi untuk adik2 dan yang baru berjinak2 dengan dunia masakan boleh cuba resepi ini. In sya Allah menjadi. Rasanya kek coklat adalah salah satu kek yang memang disukai ramai. Tak rugi kalau kita tahu buat kek coklat. Salah satu kek yang setiap ibu dan setiap perempuan harus tahu membuatnya. Boleh juga untuk  menambah koleksi kek coklat sebab aku sendiri pun ada 2 3 lagi resepi kek coklat yang sedap.







KEK COKLAT
By Fendi Myresepi


Bahan A. (loyang 8 in)
2 biji telur
1 cwn minyak masak
1 cawan gula pasir (aku guna gula kastor)
1 cawan gula perang

Bahan B
1 1/2 cawan susu coklat
1/2 cawan air panas + 2sk nescafe
1 sk vanila
(campur semua)

Bahan C
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko
1 sk baking powder
2 sk soda bicarbonat
(ayak semua)

Coklat Ganache (topping)
1/2 cawan koko Van Houten
1/2 cawan susu pekat
1 sb minyak masak.

Cara2.
Pukul telur hingga kembang (aku guna hand whisk je). Masukkan gula perang dan gula kastor. Masukkan minyak dan gaul rata.
Ayak semua bahan C dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan A berselang seli dengan adunan B. Gaul sehingga sebati.
Bakar pada suhu 170C selama 1 jam hingga masak (ikut kesesuaian oven sendiri).
Untuk topping campurkan kesemua bahan dan masak atas api kecil hingga rata dan tuang atas kek yang telah disejukkan terlebih dahulu.


Topping (cara aku)
200gm coklat couventure (dipotong kecil)
80gm susu segar
1 sk butter (optional)

Masak susu segar hingga berbiuh sedikit di tepi2 periuk dan masukkan coklat. Gaul rata dan licin. Biar sejuk sedikit dan tuang atas kek. 






yg ini buat lama dulu...




Hmmm...sedapnya. Mai sepotong!

No comments:

Post a Comment