Monday, August 26, 2013

ILMU YANG DITINGGALKAN.


Assalamualaikum.






Salam aidilfitri. Raya sakan tahun ni? ke penat terlampau sebab masak2 duk kat dapur all the time sampai dapat title 'chef raya'. Kira kita semua ibu2 dan anak2 dara ibu memang dah jadi tugas dan tanggungjawab menguruskan hal2 dapur ini. Redha saje lah..

As usual...entry selalu terlewat atau lama tak update. Perkara biasa untuk blog ini sebab aku ada satu lagi 'baby' yang perlu dibelai. Blog cerita2 tentang hidup aku dan family yang biasa2 sahaja. Untuk jadi kenangan pada anak cucu nanti. Sila lah ye..sapa2 yang sudi nak membacanya http://blogitarossi.blogspot.com/.

Ilmu kalau nak dikira memang tak pernah habis untuk dipelajari. Baru2 ni terpanggil nak register kelas baking oleh Irma. Tak sangka ini kelas pertama dan terakhir yang dibuat oleh Irma sebelum dia merantau ke London. Beruntung dapat belajar dari dia. Tak lokek ilmu dan senang berkira dengan dia ni. Belajar 2 resepi dapat 1 resepi bonus dan 1 lagi resepi free. Insyaallah..apa yang dia buat itulah yang dia ajar. Moga Irma succes di sana dalam mengejar impian hidup ini.






Hmmm...aroma durian menusuk2 ke hidung. Ditambah lagi dengan lembut gebu kek karamel untuk minum petang ini. Lupa sekejap dengan ketupat rendang dan biskut2 raya yang masih memenuhi meja. Memang sedap sangat makan sambil pejam2 mata menghayati setiap rasa yang masuk ke anak tekak.











Gemuk2, montel2 kan durian crepe ni. Suka sangat sebab akhirnya...tahu juga teknik2 mengcrepe ni. Ini lah ilmu yang ditinggalkan dak Irma sebelum terbang ke London baru2 ni. Walau pun durian crepe jadi satu fenomena luarbiasa tahun lalu tapi aku masih tetap nak belajar cara buatnya. Cara bancuh dan cara menlenggang crepe tu. Walaupun banyak resepi di internet tapi tak sama dengan resepi Irma ini. Resepi special dan boleh kata juga resepi rezeki untuk orang berniaga. Lagi pun aku pernah gagal buat durian crepe tu sebab akhirnya terpaksa pergi berguru juga pada yang pakar. Thanks Irma kerana sudi buat kelas dan ehemm...ehemm..musim durian dah tiba. Jom kita mengcrepe!








Ini satu lagi hasil yang dipelajari. Kek yang ini memang kena menuntut lah sebab agak complicated cara penyediaannya. Actually teknik2 nak buatnya kena betul. Azlita Masam Manis pun 7 kali buat kek ni baru menjadi!  Aku pun pernah failed buat ni. Mula2 cuba kek cantik masak tapi bila diterbalikkan karamelnya pecah melimpah2. Kali kedua karamelnya ok. Kek naik menggebu2 bila dibakar dan rasa dry sikit bila dah masak. Dah rezeki kot nak belajar dengan Irma ni walaupun nak sampai ke rumah dia di Danau Kota tu aku sesat barat sampaikan si Irma kena ambil aku di Wangsa Walk. Memang tak pernah sampai ke sini. Alhamdulillah.. akhirnya dapat juga ilmu ini. Semoga diberkati Allah.








Hasil di kelas Irma.












Ilmu tanpa amal ibarat pokok yang tidak berbuah. Insyaallah lepas ni bolehlah aku praktikkan  apa yang dipelajari.

Have a nice day.

1 comment:

  1. Tak pernah makan lg durian crepe ni.. kek tu pun menggebu sangat..
    nnt kena order ni. Wah.. bila baca blog ada dua mulalah teringin nak buat dua blog pulak.. haahaa.. mode: yang ada satu tu pun semput nak upload foto

    ReplyDelete