Monday, April 15, 2013

STEW TULANG

Assalammualaikum. 

Salam manis. Bermula lagi minggu yang baru. Hari bergantian. Minggu berganti minggu. Perjalanan hidup perlu diteruskan hingga sampai titik noktah yang tiada siapa tahu.





Hujung minggu adalah waktu untuk bersama family dan sudah tentunya menyediakan suatu hidangan yang istimewa sentiasa aku nanti2kan. Masa ni lah baru ada kesempatan untuk mencuba beberapa resepi baru di dapor aku.






Stew tulang ini sangat sedap untuk dinikmati bersama keluarga. Sesuai dimakan bersama roti atau pasta tapi kebiasaannya anak2 aku memang tekak orang Melayu tetap nak makan dengan nasi. Pun ok..no problem, masih terasa kesedapan dan kelazatannya. Cuma budak2 ni merungut sikit sebab tak banyak daging dalam stew ni. Nama pun stew tulang kan! Okey..nanti mama buat lagi guna daging gantikan tulang.







Dah lama intai resepi ni di blog Masam Manis. Resepi ni mudah dan ringkas apa lagi kalau semua bahan2 dah ada dalam stok kat dapur.







Macam biasa aku rebus daging guna pressure cooker. Cepat dan jimat masa. Berjasa sungguh lah pressure cooker ni pada aku. Cepat dan menyenangkan.









Ok..jom tengok resepi asal di bawah sinun. CnP dari blog Masam Manis.



STEW TULANG
by: Lyn

1 kg tulang ~ direbus dengan air dan garam hingga empuk
3 biji bawang Holland ~ di potong dadu halus
2 ulas bawang putih ~ di cincang halus
4 biji tomato buah ~ di dadu halus
3 helai daun Bay
1 sudu teh Pasley (tak letak)
1 1/2  sudu teh  lada hitam ~ ditumbuk halus
1/2 botol sos cili (aku guna 3/4 cwn)
1 kiub daging
garam secukup rasa

Capsicum / lada bengala hijau dan merah ~ dihiris
1 batang lobak merah ~ didadu (aku potong baji)
1 biji kentang ~ didadu (aku potong baji)
2 sudu besar kacang peas (tak letak)
2 pokok daun ketumbar ~ dihiris (aku ganti dgn celery)

Tulang atau daging direbus terlebih dahulu bersama air dan garam hingga empuk.
Jika guna ayam, goreng dahulu ayam separuh masak ini untuk mengelakkan ayam hancur jika tidak digoreng terlebih dahulu.
Dalam periuk berasingan, tumiskan bawang dan bawang putih hingga layur
Masukkan tomato dan masak hingga layur
Kemudian masukkan tuang bersama air rebusan tadi
Masukkan juga karot, kentang dan kiub daging
Masak hingga didih dan kentang empuk
Masukkan cili sos, lada hitam, daun bay, Pasley dan perasakan dengan garam
Biarkan kuah mendidih dan pekat
Tambahkan kacang peas dan capsicum
Akhir sekali masukkan hirisan daun ketumbar
Sedia dinikmati bersama roti atau pasta.





Adios..

No comments:

Post a Comment