Friday, May 17, 2013

KEK BUAH KUKUS



Assalammualaikum dan salam sejahtera.







Alhamdullilah pagi Jumaat yang barokah. Sejuk pagi ni bila bumi Shah Alam disirami hujan setelah kering kontang berminggu lamanya. Walau pun sekejap tapi hujannya tetap lebat. Sejuk sedikit hari2 yang teramat panas semenjak kebelakangan ini. 



Cuaca yang sangat panas tidak elok untuk kesihatan. Yup! aku sendiri merasai perubahan itu. Batuk, selsema, tekak perit tiba2 menduga aku. Hampir seminggu suara berubah. Sengau je bunyinya...hihihi...Hidung memerah dek kesan gosokan, picitan selsema. Huh!..kepala berat dan badan semakin dedau. Telan ubat je..tak leh mc. Tak sampai hati nak mc sebenarnya sebab tengah dok close account.  Account tak close orang akan pandang pada aku walaupun sebenarnya yang aku harapkan hanyalah simpati. Huhuhu...redho je lah!









Tapi kan dalam dok2 tak sihat tu tekak tetap sentiasa sihat. Alhamdulillah..Allah masih beri aku rasai kenikmatan untuk bersantap lagi walau badan rasa lemah. High taste lak tu. Sambil2 bw kat dapur kawan2 terpandang satu resepi ni yang buat meruntun anak tekak nak merasanya. Lagi lah komen empunya blog yang mengatakan kesedapan kek ini. Moist sangat!



Aduhai..kek buah kukus. Semenjak bila ye aku mula suka pada kek buah ni. Sejak aku rasa kek yang sangat sedap, yang sangat simple presentationnya yang aku pernah rasa 3 tahun yang lalu. Nak merasa lagi memang tak kan lah sebab si dia gone with the wind.. 



Nak buat sendiri memang 'bercinta' sangat sebab mengenangkan nak kukus selama 4 jam! Hambik kau! Aku rasa memang tak sanggup nak tunggu lama macam tu. Kalau air kukusan hampir kering kena tambah dengan air panas. Tu yang aku maleh tu. So macamana aku tetap nak melaksanakan hajat nak makan kek buah ni?



Orang kata kalau 'passion' tu memang sangat tinggi segala rintangan akan dihadapi. Cewah! Mula2 aku buat separuh adunan sebab nak rasa dulu keknya macamana dan nak test cara aku buat ni jadi ke tidak. Bila dah buat dan jadi sedap, semua orang yang aku bagi rasa kata sedap tambah bersemangatlah nak buat. Terimakasih korang yang menjadi pembakar semangat untuk aku teruskan projek mengukus kek buah ini. 







Ok, camne aku buat? Aku guna pressure cooker (PC)! Dah bancuh semua letak dalam PC, set time dan on. Cukup masa masaklah dia. 

Next entry aku detailkan pasal PC ni. Now share dulu resepi kek Buah Kukus yang aku dapat dari blog Azie Kitchen. Sila lah ke blog dia untuk lebih detail tentang kek ini dan skodeng resepi2 dia yang sedap2.









Kek ini bersaiz 8". Berat? of course lebih 1 kg. Kek buah ini lagi lama disimpan lagi sedap. Balut dengan plastik untuk mengekalkan kelembapannya. Menurut Azie kek ini sedap dimakan selepas 2 hari dan baru dipotong untuk mendapatkan rasa dan kelembapan yang sedap. Walahai..tak sempat tunggu 2 hari lah Azie. 1 hari pun dah rasa kesedapannya. 2 hari dah habis dah..hihihi...







(bahagian bawah kek)


Cubalah buat dihujung minggu ini. Kek ini juga sesuai untuk hantaran dan digandingkan dengan fondant yang licin mulus.

Daa...selamat berhujung minggu.

3 comments:

  1. salam...sy da cuba tapi kenapa kek kering?
    sy kurang kan gula ke 280gm dan mentega 230gm
    dan telor grade b 3 biji.. hasil nye kek kering :(

    ReplyDelete
  2. Kukus guna pressure cooker berapa lama?

    ReplyDelete