Saturday, January 18, 2014

RED VALVET CAKE...tak pernah jemu.


Assalammualaikum. Hi!..salam manis.




Zaman sekarang ni tak kira masa dah untuk orang bertunang dan bernikah. Kalau masa dulu2 waktu cuti sekolah sahaja yang banyak undangan makan free ni tapi sekarang boleh dikatakan tiap2 minggu ada.

Aku sering mendapat tempahan kek/cupcake untuk majlis2 seperti ini dan kek yang paling disukai adalah Red Valvet. Sebenarnya selain dari coklat kek aku juga menyukai kek ini. Rasa dan warnanya yang eksklusif memang sangat2 sesuai untuk majlis2 istimewa kerana kek ini sendiri memang istimewa. 

Mungkin sebab campuran buttermilk di dalam aduanannya yang membuatkan kek ini lain dari lain. Jika buttermilk yang dibuat sendiri dengan mencampurkan cuka dan susu cair pastikan cuka yang digunakan adalah cuka apple (apple cider vinegar) untuk mendapatkan kelainan rasa kek. Jangan guna cuka biasa. (nak guna boleh saje...) tapi aku selalu guna cuka apple.






Ada bebrapa koleksi resepi RV dalam simpanan aku. Ada yang menggunakan butter dan minyak masak. Hari ini aku nak kongsikan resepi yang sangat mudah dan sedap yang menggunakan minyak masak. Resepi dari blog Hanamemories. Aku C&P sahaja. 


RESEPI KEK RED VELVET MOIST
resepi olahan oleh :hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
·                     *2 cawan tepung kek/superfine
·                     *2 sudu besar serbuk koko
·                     *1 sudu kecil baking powder
·                     *1 sudu kecil soda bicarbonat
·                     *1 sudu kecil garam
·                     1 cawan buttermilk - resepi di bawah
·                     1 cawan gula halus
·                     1 sudu besar pewarna merah
·                     1 cawan minyak masak
·                     1/2 cawan air panas - hana tambah 2 sudu besar lagi
·                     2 biji telur A
·                     esen vanila

Topping
·                     250g cream cheese @ satu ketul
·                     1/2 cawan whipping cream
·                     1/2 cawan gula - hana letak 1/4cwn+1sb jer
·                     1 sudu besar jus perahan lemon

Cara-cara
·                     Sediakan buttermilk - Campurkan 1 cawan  susu segar/susu cair dengan 1 sudu besar cuka apple cider atau cuka putih. Biarkan sebentar lebih kurang 10minit. Boleh juga guna yogurt sukatannya ialah 3/4 cawan yogurt plain/original + 1/4 susu segar.
·                     Satukan bahan yang bertanda * ke dalam mangkuk. Ketepikan.
·                     Mangkuk lain, satukan gula, minyak dan juga telur. Pukul hingga kembang. Masukkan buttermilk, pewarna merah dan esen vanila. Pukul lagi. Masukkan bahan yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit sambil putar perlahan hingga semua sebati. Akhir sekali masukkan air panas dan gaul sebati.
·                     Lengserkan loyang dengan butter dan tepung, tuang adunan dan bakar 45minit. Kek ini boleh juga dikukus. 
·                     Sementara menunggu kek masak, sediakan topping. Putar semua bahan sehingga sebati kemudian sapu pada kek. Sejukkan dahulu baru potong dan hidang.

Kek ini memang sedap dan moist. Senang nak buat dan tak menghampakan.






Ini tempahan dari jiran aku Fadzillah (ummi) untuk majlis pertunangan adiknya esok. Terima kasih Ummi dan tahniah untuk adiknya dan pasangan.

Adios.

1 comment:

  1. Nti nk cuba..br pernah sekali jea rvc ni..cantik jea deco 2

    ReplyDelete