Wednesday, July 23, 2014

KING & QUEEN OF COOKIES - ALMOND LONDAN & TAT NENAS.


Assalammualaikum. Salam manis.

Dah rasa dekat sangatkan nak raya. Lagu2 raya dah mengambil tempat di mana2 sekarang ini. Macam biasa dah usia2 mencecah usia emas ini semangat nak beraya semakin berkurangan. Jika dapat merasai suasana raya macam masa dulu2 adalah sangat2 bahagia rasanya walaupun cuma sekejap. Sekarang ni bila dalam perjalanan pulang ke kampung atau bila dah beramai2 berkumpul di rumah mak baru mood raya tu datang tapi sekejap je. Memang miss betul masa dulu2. Apa2 pun Alhamdulillah kita pernah merasai saat2 itu.

Menyekut kita? Pun dah hampir 2 3 tahun ini keghairahan menyekut semakin hilang. Mungkin kudrat semakin lesu. Nafsu menyekut pun dah semakin pudar. Kena terima hakikat bulan puasa kali ini aku tewas dengan bahang panas yang semakin membara. Setakat terdaya untuk menghabiskan Ramadan ini pun dah cukup baik pada aku. Nak buat benda2 lain yang menagih tenaga dan kekuatan fizikal aku kena fikir 2 3 kali. Bahkan banyak kali supaya puasa aku tetap terpelihara. 

Wah!...panjang intro kau macam panjang list biskut raya nak buat. Bahan2 ada yang dah beli tapi akhirnya hanya dua jenis biskut ini sahaja yang mampu aku buat itu pun sebab ada yang mengidam sangat biskut ni so aku pun tumpang sekaki untuk biskut aku.





Tat nenas biskut evergreen sepanjang zaman. Di mana sahaja terhidang biskut ni pasti habis! Aku suka inti yang dibuat sendiri. Lebih terasa masam manis nenasnya. Kesedapan lemak manis dan lembut kulit tat nenas juga bergantung pada kreativiti. Resepi lebih kurang sama cuma campuran bahan2 yang menentukan kesedapan kulitnya. Paling utama gunakan butter yang berkualiti. Pasti puashati. Makan tak berhenti2. Resepi dari sahabat lama Jamie Jepun. Insyaallah aku sharekan nanti. 






Almond London - back by popular demand. Regular customer dulu2 masih mencari biskut ni. Suatu masa dulu hampir beribu2 pcs aku dapat tempahan untuk biskut ni. Sangat laris sebab Almond London aku ni lain dari yang lain. Dulu aku memang tak suka dengan biskut ni tapi bila jumpa sifu aku Asmah Manjalara resepi dia ni memang pukul habis resepi2 yang lain. Alhamdulillah..








Tat nenas tu pun dah tinggal setengah balang. Inti masih banyak lagi mungkin lepas raya baru sambung menyekut. 
Jadilah kan..daripada tiada.

Akhir kalam... Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir dan Batin dari Baked By Cik Ta.

Take care.




1 comment:

  1. Cheq da dh serender nk buat almond london..kalu setakat 2 tgn ni memang xlarat..huhuhu

    ReplyDelete