Saturday, April 26, 2014

BLUEBERRY MUFFIN.


Assalammualaikum w.b.t





Sebab teruja sangat tengok fresh blueberry bersusun2 di chiller kat Hero aku terus ambil satu packet walau dalam kepala tak tau nak buat apa sebenarnya dan tak hiraukan harganya yang memang mahal pada aku.

Beberapa minggu jugaklah blueberry tu terperap dalam peti ais sampai naik kecut. Dah nampak beberapa resepi yang guna blueberry tapi sebab tekak tak rasa nak makan lalu aku abaikan aje. Bila kenangkan harganya yang mahal so cepat2 aku decided buat filling je le. Boleh simpan lama sikit. So aku buatlah dan campurkan dengan filing yang sedia ada. Dapat le satu tupperware kecik yang penuh dengan blueberry filling.

Bila nampak muffin guna fresh blueberry kat blog Azie Sedap ni terus rasa nak cuba dan gunakan filing yang aku buat tu. Not bad. Sedap! Agak moist dan lembut. Lagipun resepinya ringkas dan in a small portion je. Sejujurnya..(ahaks!) selalu aku guna muffin mix je kalau nak buat yang banyak2 tu cuma tambah satu dua secret ingredients untuk membezakan dengan orang lain yang buat guna tepung yang sama. 





Satu hari di waktu malam bulan mengambang di minggu yang lalu aku pun mengekek@mengebaked lah lagi...


Jom cuba resepi yang simple ni. Tambah2 koleksi resepi aku. Resepi Azie dapat dari nenek Hinckley.



Grandmother Hinckley's Blueberry Muffin
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
3 sb butter (120gm)
2/3 cawan gula kaster (100gm)
1 biji telur - pukul
1/2 cawan susu (aku guna susu cair)
1 1/2 cawan tepung gandum
2 sk baking powder
1/2 sk garam
1 - 1 1/2 cawan fresh blueberries (aku guna blueberry filling)
1 sk vanilla extracts (saya tambah)

Putar mentega bersama gula sebelum dimasukkan telur. Kemudian masukkan susu.

Masukkan pula tepung gandum yang diayak bersama baking powder dan akhir sekali masukkan garam.

Kemudian masukkan fresh blueberries yang telah dilap kering dengan kertas tisu. Masukkan adunan ke dalam acuan muffin yang telah di spray dengan canola oil atau masukkan ke dalam cawan kertas
.   

Bakar  pada suhu 170C selama  20-30 minit.

***  Sebab aku guna blueberry filling so aku tak campur terus dalam adunan. Bila dah letak adunan dalam cawan kertas baru letak filling ditengahnya.






Bye bye.

1 comment: