Thursday, April 17, 2014

SCONE

Assalammualaikum.

Puas jenjalan ke Cameroon Highland di alam maya tiba2 tekak rasa macam nak makan scone bila 'terhidu' scone dari dapur Smokehouse.



                
                                               (abaikan chicken puff di sebelah scone tu)


Apa ke benda scone ni? Aku rasa macam pernah makan tapi macam tak sedap sangat sebab aku beli di pasaraya. Keras kejung semacam. Macam seketul batu!.

Bila baca tentang kesedapan scone di Cameron Highland terus google mencari resepi scone yang mudah dan sedap. Deria mata mampu menggoda deria rasa kan?

Hmm..rasanya memang sedaplah yang aku buat ni. Sapu dengan butter dan jem strawberry memang mengancam sedap. Cuma aku tak pasti scone aku ni jadi ke idak? Nampak crack2 di luar yang agak garing dan tekstur dalamnya lembut macam kek tapi tak lah halus macam kek cuma agak kasar sedikit. Scone memang macam tu ke? 

Doh yang terhasil dari resepi ni agak lembik dan aku terpaksa tabur banyak tepung untuk membentuk ketulan scone sebab...aku terlebih sukat susu tu..huwaaa!...mata dah kabur (tua dah) tengok 150ml jadi 250ml!  Aku cuma buat bulat2 dengan tangan dan agak tebal sedikit sebab doh yang lembik menyukarkan untuk diterap.

Aku juga menggantikan parutan lemon dengan orange dan rasanya sangat sedap.  Harum orange masa dibakar sangat wangi tapi tak mampu nak tarik minat anak2 untuk mencuba scone ini. Nampaknya aku soranglah yang kena bagi perabih scone2 ni.

Next time kena sukat betul2 baru boleh chelen yang ori punyakan!..

Jom tengok resepi (C&P)

SCONE

Bahan2.
2 1/2 cawan tepung gandum + 1 sudu besar baking powder + 1 sudu teh garam **AYAK BERSAMA**
100 gm mentega *beku dan potong dadu
3 sudu besar gula castor
150 ml susu segar

CARA :
Campurkan mentega dan *BAHAN AYAK* dan dengan menggunakan hujung jari gaul rata sehingga menjadi serbuk.
Masukkan gula castor dan gaul rata.
Lubangkan di tengahnya dan tuangkan susu segar, sedikit demi sedikit sambil mengacau dengan sudu.
Setelah sebati leperkan adunan dengan menggunakan jari setebal 2 cm tebal.

**JANGAN DI ULI, SEKADAR MENJADIKAN IA SEBUKU DOH



**DOH ini memang agak lembik**


sapukan dengan sedikit susu cair di atasnya. Dapat lebih kurang 9 ketul.

Panaskan ketuhar dengan suhu 180'C selama 10 minit.
Masukkan adunan ke dalam ketuhar dan bakar selama 15-20 minit.
Angkat dan hidangkan.





(tekstur dalamnya yang lembut)

sebut betul2!...Sconnnnnn....! (France slang). Mr Adam kata kalau nak sebut ingat kambing biri2-macam bunyi kambing mengembek.

p/s - Mr Adam - boss aku (chef@chief accountant).


No comments:

Post a Comment