Tuesday, April 29, 2014

PANKEK SIMPLE YANG GOJES!


Assalammualaikum.






Amboi gojes sangatlah tu!. memang gojes pun. Awatlah aku asyik ketinggalan dengan resepi yang sedap2 lagi2 resepi omputih ni? 

Nak buat pankek ni pun sebenarnya dah lama dalam list cuma tak berkesempatan nak cuba. Masa memang sangat2 terbatas.

Hari minggu lalu memang aku tak ke mana2 sebab masih dalam proses pemulihan..?  sakit belakang aku ni! So bila dah kebah sikit mana boleh duduk diam2 je. Rugi kalau tak masak2 melayan tekak dan tummy yang semakin gebus! adoi!...

Pagi2 lagi aku dah keluar ke Tesco mencari bahan2 untuk beberapa resepi aku hari ini. Beberapa resepi?.. hahaha... yup! biasalah perancangan mesti lebih besar dari jangkaan. Buat ke idak itu lain cerita.

Pankek atau kita panggil lempeng. Lempeng kita ada yang kosong dan ada yang 'berisi' di dalamnya. Sama lah ngan penkek ni cuma bezanya dari segi kegebuan aje. 

Banyak versi pankek ni dan for the first time in my life (oppss..terspeaking lak!) aku cubalah dulu versi yang simple, mudah tapi sedap ni. 

Hmmm!..nampak sedap dan tak sabar2 nak rasanya tapi pankek kena posing2 dulu untuk kenangan (banyak nau kenangan dalam hidup...baru indah hidup ini kan!)

Sambil mengunyah mulut tak henti2 memuji sendiri. Kah!..kah!...kah!...sendiri masak sendiri pujilah! Sedapnya..kenapa dari dulu aku tak buat penkek ni? Rasa macam waffle sikit tapi lembut gebu. Walau pun first time buat tapi aku cuba buat kelainan sikit untuk sos/sirapnya. Aku gandingkan dengan sirap Apple Cinnamon dan Orange yang sedap sangat!  Wallah!...3 keping aku makan sorang! (hebat selera orang sakit ni).


Pankek Simple dan Mudah
By: AlongRoz

Bahan2.
115gm tepung gandum
25gm mentega
150ml susu segar (aku ganti dengan Buttermilk)
1 biji telur
1 sk soda bikarbonat
1 sk krim of tartar
1 sb gula
secubit garam

Cara2.
1. Ayak tepung soda dan krim of tartar. 
2. Gaul mentega dengan hujung jari hingga menjadi seperti serbuk roti.
3. Dalam mangkuk lain pukul telur sedikit, campurkan susu, gula dan garam hingga sebati.
4. Buat lubang ditengah2 adunan tepung dan curah sedikit2 bancuhan telur dan susu dan kacau guna hand whisk hingga sebati dan perap dalam 15 minit.
5. Panaskan kuali non-stick dan tuangkan satu senduk adunan dan biarkan ia melebar sendiri. 
6. Buih2 dan lubang2 kecil akan terbentuk dipermukaan adunan. Bila buih2 itu pecah baru diterbalikkan.




7. Biarkan masak sebentar dan boleh diangkat. 
8. Sedap dimakan dengan sirap pancake berserta mentega.









bertingket-tingket pankek den!




Apple dan cinnamon gandingan yang sangat serasi. Tambah dengan masam manis orange...wallah!..tummy menyanyi2 happy. Tekak kata nak lagi!


APPLE ORANGE CINNAMON SIRAP

(aku C&P je)

Bahan-bahan.
5 biji apple buang kulit, biji dan slice nipis
3 cawan orange juice (atau lebih)
1 1/2 cawan gula putih (atau lebih)
2 sudu teh cinnamon powder
pinch of nutmeg powder (aku tak letak)
1/2 sudu teh garam

Didihkan bahan-bahan dalam periok, kemudian pelahankan api dan simmer hingga sirapnya tinggal separuh. Masukkan bancuhan 1 sudu teh tepung jagung dengan sedikit air untuk memekatkan sirap.


*** Aku buat setengah dari adunan di atas. Adjust rasa dan kepekatan ikut sendiri sebab aku pun first time buat dan buat ikut sesedap selera aku. 





Don't just stare at it eat it! Try it!..







No comments:

Post a Comment