Monday, April 28, 2014

SWEDISH IKEA MEATBALL.


Assalammualaikum.

Minggu baru yang menyegarkan setelah bersenang-lenang semalam. Sekejap baring, sekejap duduk, berdiri tak boleh lama-lama sebab sakit belakang baru nak kebah. 

Hari Sabtu lalu malas rasanya nak masak untuk dinner yang berat2. Bangun dari 'membuta' sebetulnya bangun dari meluruskan pinggang terus ke dapur. Masak apa lah kita ye untuk dinner ni? Masak omputih lah sebab tekak Melayu tiba2 rasa nak berubah sekejap.

Terus capai sekotak meatball MARINA yang dak Iman dah lama mengendeng2 suruh aku masak sampai merajuk2 sebab maknya ni bizi sangatkan!.





Capai itu, capai ini siaplah Meatball Ala Ikea ni yang aku pernah  buat dan sharekan di sini dulu. Resepi disharekan oleh Seri Kandi. Walaupun tak pernah menjamah meatball kat Ikea tu tapi menurut yang empunya resepi disharekan oleh faa rosli meatball ini setanding Ikea punya. Huhuhu... tak payah lah nak bersesak2 ke Ikea lagi lah ye. 




Untuk resepi rujuk link2 kat atas tu yer. Cuma aku nak sharekan resepi mash potato yang senang tu je. French fries beli kat supermarket goreng sendiri. Sonang ba itu!

Mash Potatoes.

2-3 biji kentang
susu segar secukupnya
lada hitam yang ditumbuk kasar
butter
garam

Cara
Kupas kulit kentang potong kecil dan rebus hingga empuk. Toskan dan lecek sampai hancur. Campurkan butter sikit, garam, lada hitam dan susu segar sedikit2 dan sesuaikan ikut citarasa. Siap.







Maka berdinnerlah aku anak beranak dengan dinner yang sangat sedap ini licin menjilat sudu garfu!.







Syukran.


No comments:

Post a Comment